ترفند تمیز کردن قسمت های مختلف آشپزخانه

هدف از پاک سازی آشپزخانه، حذف زباله، ظروف کثیف و اقلام ناخواسته از آشپزخانه است. تمیز کردن یخچال و فریزر و تمیز کردن سینک نیز از کارهای دیگری است که باید انجام دهید. آشپزخانه از جمله مکان هایی است که هر روز احتیاج به تمیز کردن دارد. آشپزخانه شما قلب خانه شماست.

برای شروع تمام ظرف های کثیف را در سینک بگذارید و روی آن ها آب داغ بریزید. با این روش هیچ ماده غذایی روی ظروف خشک نمی شود و شما می توانید خیلی راحت تر آن ها را بشویید.

برای پختن شام کلی وسیله روی کابینت ها یا اوپن آشپزخانه گذاشته اید. تخته برش، غذاساز، کاسه، رنده یا خیلی چیزهای دیگر. آن ها را به جای خودشان منتقل کنید و با این روش روی کابینت ها را مرتب کنید. در انتها روی کابینت ها را دستمال بکشید.

غذایی که از شام باقی مانده را در همان دیس یا قابلمه ای که آن را سرو کرده اید در یخچال نگذارید. آن را در ظرف های کوچک تر بریزید و در یخچال نگه دارید تا غذاهای نیم خورده منظره یخچال شما را به هم نریزند.

اگر گاز زیاد کثیف نشده یک دستمال مرطوب بردارید و با آن گاز را پاک کنید. گاز هنوز داغ است، چربی روی آن خشک نشده و با یک دستمال به راحتی پاک می شود.

ظرف ها را بشویید یا آن ها را در ماشین ظرفشویی بگذارید و ماشین را روشن کنید. بعد از آن سینک را با یک اسکاچ بشویید تا برق آن شما را مطمئن کند که دیگر کاری باقی نمانده است.

یک دور در اتاق ناهار خوری بزنید تا اگر چیزی روی میز مانده به آشپزخانه منتقل کنید. بعد از آن میز را دستمال بکشید.

شستن سطل زباله آشپزخانه

نوبتی هم که باشد نوبت به سطل زباله آشپزخانه رسیده است. حال باید به سراغ سطل زباله آشپزخانه خود بروید. زباله‌های داخل آن را خالی کرده و شروع به شستن آن کنید. آیا سطل زباله شما بوی بدی می‌دهد؟ آیا هر بار که به آشپزخانه می‌روید، بوی بد سطل زباله را حس می‌کنید؟ آیا این بوی بد باعث اذیت شما شده است؟ آیا هر راهی را برای از بین بردن این بوی بد امتحان کرده‌اید اما نتیجه نگرفته‌اید؟ خب، دیگر نگران این موضوع نباشید، ما می‌خواهیم ترفند جالبی به شما یاد دهیم که از شر این بوی بد خلاص شوید! بهترین راه حل برای خلاص شدن از شر بوی بد سطح زباله استفاده از پوست لیمو است!  بعد از اینکه زباله‌ها را خالی کردید، مقداری آب سرد داخل سطل بریزید و چند تکه پوست لیمو ترش را داخل آن بیندازید و بگذارید این مواد مدتی در داخل سطل بماند. این کار باعث می‌شود بوی بد سطل از بین برود و یا کاهش یابد. آب لیمو ترش نیز برای این کار بسیار موثر است. ریختن تنها چند قطره آب لیمو در آب سرد باعث می‌شود بوی بد سطل از بین برود. پس اگر بوی بد سطل زباله شما را اذیت می‌کند، حتما این راه را امتحان کنید.

سینک ظرف شویی

یک سینک ظرفشویی تمیز و درخشان برای هر آشپزخانه‌ای نیاز است. برای اینکه بتوانید سینک ظرفشویی خود را سریع و نیز بدون خراشیدن تمیز کنید، از اسفنج مرطوب و نوشابه گازدار استفاده کنید. نوشابه و اسفنج دو مورد از ابزاری هستند که کاربردهای زیادی دارند. نوشابه گازدار لکه‌ها را از بین می‌برد و به سینک هیچ آسیبی نمی‌زند. بعد از اینکه لکه را تمیز کردید، از سرکه برای برق انداختن سینک ظرفشویی استفاده کنید. سرکه می‌تواند سینک ظرفشویی شما را مثل روز اول درخشان کند.

مخلوطی از مقادیر مساوی نمک پودر با جوش‌شیرین تهیه کنید و با کمی آب آن را به صورت خمیر درآورید .با این خمیر و با کمک یک دستمال نرم، سینک ظرف‌شویی را تمیز و براق کنید. اگر رسوب سفید آهکی به جامانده از آب شستشوی ظروف، منظره بدی به ظرف‌شویی استیل شما داده است، آخر شب یک دستمال یا حوله کاغذی را روی محل‌های مورد نظر پهن کنید و آن را با سرکه خیس کنید و صبح روز بعد، با آب بشویید. اگر فرصت صبر کردن ندارید،‌ خمیری از سرکه و نمک پودر درست کنید و با آن رسوب را بسایید تا به طور کامل پاک شود. همچنین نصف لیموترش تازه آغشته به نمک پودر نیز برای ساییدن و براق کردن سینک ظرف‌شویی استیل مناسب است.

 

تمیز کردن و نظم دهی کابینت ها، کشو ها و قفسه های آشپزخانه

اکنون نوبت به کابینت ها و قفسه ها می رسد. با وجودی که کاری طاقت فرسا است، اما در عوض رسیدگی به آن، فضای زیادی از آشپزخانه را نظم می بخشد. مثل همیشه اولین قدم خلاص شدن از چیزهای اضافی و بدون استفاده است. پس کل وسایل کابینت ها و کشوها را خالی کنید و چیزهای غیرضروری، شکسته یا خراب شده و بدون استفاده را حذف کنید. در هنگام بازگرداندن وسایل به جای خود، دقت کنید که هر وسیله ای نزدیک به جایی قرار گیرد که قرار است استفاده شود.

کابینت ها و شلف ها را هنگامی که خالی هستند تمیز کنید، ظروف و وسایل کثیف و گرد و خاک گرفته را بشویید و چیزهایی که لازم است را تعمیر نمایید.

به خشکبار و مواد غذایی که در کابینت ها دارید نیز توجه کنید، موادی که تاریخ شان گذشته دور بریزید، مواد جدید جایگزین کنید و مواد مشابه مانند ادویه جات را نزدیک به هم قرار دهید.

در مورد شلف های باز و سطح کانترها یادتان باشد شلوغ کردن بیش از حد آن ها با ظروف و وسایل تزیینی فقط کار را برای شما سخت تر می کند. وسایلی که روزانه استفاد نمی کنید را به درون کابینت ها منتقل کنید. باز گذاشتن فضای شلف ها هم فضای شما را بزرگ تر نشان می دهد و هم فضا را برای افزودنی های آینده حفظ می کند.


شستشوی پنجره ها، دیوارها و کف آشپزخانه
اکنون نوبت به شست و شوی پنجره ها، دیوارها و کف می رسد. از بالا شروع کنید و سقف و دیوارها و کف را جاروبرقی بکشید. با استفاده از یک اسپری شوینده ی چندمنظوره، دیوارها و بیرون کابینت ها را تمیز کنید. پرده ها را در لباسشویی بیندازید یا با بخارشوی تمیز کنید. از فرش ها، موکت ها یا قالیچه و رانر ها غافل نشوید.

سرکه سفید، مناسب‌ترین تمیزکننده با خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی ملایم، برای سطوح گوناگون مانند کابینت‌ها، پیشخوان، بدنه داخلی و خارجی یخچال، اجاق گاز و ماشین لباسشویی است. سرکه از خود اثری روی سطوح به جای نمی‌گذارد و بوی آن نیز پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.حدود یک چهارم لیوان سرکه را در یک لیوان آب حل کنید و آن را روی سطوح مورد نظر اسپری کنید و با دستمال خشک پاک کنید. افزودن مقداری از گیاهان معطر یا عصاره طبیعی آنها به سرکه را نیز امتحان کنید تا ضمن تمیزی، از بوی خوش آنها نیز لذت ببرید.


پاک کردن چربی در آشپزخانه
برای پاک کردن روغن و چربی، مواد غذایی تازه ریخته شده روی اجاق، زدودن لکه‌های چربی داخل فر و شیشه آن، مخلوطی از مقدار مساوی جوش‌شیرین و نمک‌ پودر با کمی آب تهیه کنید و با مالش به وسیله دستمال نرم، نقاط مورد نظر را پاک کنید.


لکه‌های چربی قدیمی‌تر و چسبیده به اجاق، نیاز به زمان بیشتری دارند. برای زدودن آنها مقداری جوش‌شیرین را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی نقاط مورد نظر بمالید و پس از چند ساعت با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید.


همچنین برای چربی و غذای سوخته و چسبیده به کف ظروف، آنها را با آب داغ خیس کنید و روی آنها مقدار کافی جوش‌ شیرین خشک بپاشید. پس از یکی دو ساعت مواد سوخته به راحتی از ته ظرف جدا می‌شود. روش سریع‌تر برای جدا کردن غذای سوخته از کف قابلمه‌های غیرآلومینیومی این است که مقداری آب در قابلمه بریزید و به آن یکی دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین اضافه کنید و روی اجاق، برای مدت کوتاهی به جوش بیاورید. دقت کنید که این روش برای ظروف آلومینیومی توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث خوردگی این نوع ظروف شود.


ضدعفونی کردن تخته خرد کردن گوشت
تخته خرد کردن گوشت و مرغ حتی پس از شستشو با آب و صابون نیز می‌تواند به سرعت به محل تکثیر میکروب‌ها تبدیل شود. برای ضدعفونی‌ کردن کامل این سطوح و از بین بردن باکتری‌های خطرناک، پس از شستشو با آب و صابون یا مایع‌ظرف‌شویی، ابتدا آن را با سرکه و سپس با‌ آب اکسیژنه رقیق اسپری کنید.


جرم‌گیری کاشی و سرامیک
برای جرم‌گیری و تمیز کردن رسوبات آهکی و صابونی کاشی و سرامیک، از مخلوط سرکه یا آب لیمو و کمی نمک پودر، خمیر نرمی تهیه کنید و آن را روی کاشی و سرامیک بمالید و پس از حدود 30 دقیقه با آب بشویید و یا اینکه یک دستمال نرم را در سرکه یا‌ آب لیمو خیس کنید و روی آن کمی پودر نمک بپاشید. با مالش این دستمال روی سطح سرامیکی، آن را تمیز و پرداخت کنید و پس از اتمام کار، آب بکشید. همچنین می‌توانید مقداری جوهرلیمو پودر شده مخلوط با مقدار مساوی نمک را روی یک دستمال نرم و مرطوب ریخته و مانند روش یاد شده استفاده کنید.


تمیز کردن شیشه و آینه
برای تمیز کردن شیشه و آینه نخست روزنامه‌های قدیمی را برای تمیز کردن شیشه‌ها نگاه دارید. تجربه نشان داده است که برای تمیز کردن شیشه‌ها، روزنامه مرطوب شده ضمن ارزان‌تر بودن، شیشه‌ها را در مقایسه با دستمال‌های پارچه‌ای بهتر تمیز می‌کند.


شستشوی شیشه‌ها در برابر تابش مستقیم آفتاب موجب باقی ماندن لکه روی شیشه‌ها خواهد شد. بنابراین برای کسب نتیجه بهتر سعی کنید شستشوی شیشه‌ها را در نور غیرمستقیم آفتاب یا در سایه انجام دهید. یک چهارم تا نصف لیوان سرکه را در یک لیتر آب ( چهار لیوان ) حل کنید و با روزنامه مچاله شده یا دستمال خیس شده در آن، شیشه‌های خانه را تمیز کنید.


یک چهارم تا نصف لیوان الکل را در حدود یک لیتر آب حل کنید و به‌ آن چند قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کنید. برای تمیز کردن شیشه و ‌آینه در خانه از روش یاد شده استفاده کنید. این نکته مهم را فراموش نکنید که در صورت استفاده از الکل صنعتی، این محلول را از دسترس کودکان و افراد ناآگاه دور نگاه دارید.


تمیز کردن ظروف شیشه‌ای، چینی و لعابی
برای پاک کردن رسوبات به جا مانده از آب داغ و چای و قهوه و تمیزی و درخشندگی هر چه بیشتر ظروف شیشه‌ای، چینی و لعابی، خمیری از سرکه یا آب لیمو و نمک پودر تهیه کنید و آن را روی سطوح داخلی و بیرونی آنها بمالید و پس از حدود یک ساعت آب بکشید.
این نکته را هم بدانید که اضافه کردن کمی سرکه به آب مورد استفاده برای آب‌کشی ظروف شیشه‌ای مانند استکان و لیوان، موجب تمیزی و شفافیت بیشتر خواهد شد.

جرم‌گیری سماور
برای پاک کردن رسوبات آهکی به جامانده از آب داغ در کتری و سماور، سرکه و آب را به نسبت مساوی مخلوط کنید و آن را برای حداقل 30 دقیقه در داخل کتری یا سماور بجوشانید، سپس با ساییدن به وسیله سیم ظرف‌شویی، رسوبات نرم شده را جدا کنید، یا اینکه محلول آب و سرکه را پس از جوشاندن، برای حدود یک شب تا صبح بگذارید تا رسوب حل شود. همچنین می‌توانید دو تا سه قاشق غذاخوری جوهرلیمو را در هر لیتر آب حل کنید و با روش یاد شده استفاده کنید.


تمیز کردن و باز کردن لوله ظرف‌شویی
برای پاک کردن بقایای چربی و مواد غذایی در لوله ظرف‌شویی و جلوگیری از گرفتگی آن، هر چند گاه یک کتری آب‌جوش داخل آن بریزید یا اینکه مخلوط مساوی نمک و جوش‌شیرین را در سوراخ ظرف‌شویی بریزید و یک کتری آب‌جوش به آن اضافه کنید. همچنین برای رفع گرفتگی لوله تخلیه ظرف‌شویی، مقداری جوش‌شیرین و نمک را به نسبت مساوی مخلوط کنید و در سوراخ سینک بریزید و بلافاصله مقداری سرکه به این مخلوط اضافه کنید و در حد امکان راه آب را برای مدت کوتاهی ببندید. پس از مدتی، کار را با ریختن یک کتری آب جوش به اتمام برسانید. توجه داشته باشید که از ریختن مواد چرب و روغن داخل ظرف‌شویی خودداری کنید زیرا این کار علاوه بر تجمع چربی در لوله‌های تخلیه آشپزخانه، موجب گرفتگی این لوله‌ها در خانه شما یا خانه‌های زیرین آپارتمان‌های دیگر می‌شود و دردسرهای فراوانی برای شما و به ویژه دیگر همسایه‌ها فراهم می‌کند.


ترفند ساخت جامدادی با ابزار دور ریختنی

جامدادی یکی از وسایل ضروری برای دانش آموزان، دانشجویان، شاغلین و تمام کسانی است که از ابزارهای مخصوص نوشتن از جمله مداد، خودکار، روان نویس، خودنویس و… استفاده می کنند. جامدادی ها مدل های مختلفی دارند که می توان آنها را به راحتی از بازار خریداری نمود، اما گاهی افراد خلاق و هنرمند سعی می کنند خود اقدام به ساخت مدل های مختلف جامدادی نمایند. جامدادی های رومیزی یکی از این مدل های جامدادی می باشند که برای افراد در سنین مختلف کاربرد دارند،

جامدادی رومیزی نمدی

نمد ها از جمله وسایلی هستند که از وقتی سرو کله شان پیدا شده صد کاربرد جدید و به درد بخور پیدا کرده اند که یکی از آنها ساخت انواع و اقسام جامدای از جمله جامدادی های رومیزی است ، شاید فکر کنید کار کردن با نمد کار سختی است و نیاز به آموزش های مفصل دارد اما با یک نگاه ساده به جامدادی نمدی رومیزی بالا متوجه میشوید نباید کار را آنقدر ها هم سخت بگیرید برای ساخت جامدادی بالا کافی است که یک لیوان به درد نخور مثل یک قوطی خالی پیدا کنید و روی آن را با نمد سیاه بپوشانید بعد یک عالمه مثل کوچک از نمد های رنگارنگ ببرید و روی لیوان به صورت شکل بچسبانید و یک جامدادی نمدی رومیزی خاص بسازید که هم خرده ریز های روی میزتان را سامان میدهد هم خودش یک وسیله تزیینی زیبا برا رنگی رنگی کردن میز تحریر شماست

جامدادی رومیزی  با کنف

کنف ها به خاطر رنگ آمیزی و جنس خاصی که دارند حس ساده و اسپرتی به وسایل تزیینی میدهند ، ضمن این که ارزان قیمت و در درسترس هستند و کار کردن با آنها کار ساده ای است ، با نگاهی به شکل بالا متوجه میشوید چقدر ساده و زیبا میتوانید با استفاده از مقداری کنف یا کانوا رنگ یک جامدای خاص رومیزی بسازید و پر از مداد رنگی و ابزار هایی کنید که روی میز شما را به هم ریخته و بی نظم کرده اند.


جامدادی رومیزی چوبی

چوب ها از زمان غار نشینی تا الان همیشه پرچم دار ساخت انواع ابزار و وسایل خانه و کار و غیره بوده اند در اینجا هم با دیدن مدل ها و ایده های ساخت جامدای های رومیزی متوجه میشوید با یک کنده کوچک از چوب میتوانید کارهای زیبا ، شیک و جالبی تنها با چوب انجام دهید یا مثلا با کنار هم قرار دادن چند عدد چوب بستنی به درد نخور میتوانید یک جامداد زیبا شیک و زیبا برای روی میز تحریرتان بسازید . بجز عکس بالا ایده های دیگری نیز با استفاده از چوب بستنی در این نوشته هست که میتواند الهام بخش شما در ساخت جامدای های رومیزی ساده و زیبا باشد .


جامدادی رومیزی دخترانه

برای ساخت جامدای های رومیزی که حال و هوایی دخترانه تر داشته باشند چند نکته را فراموش نکنید ، اول این که لازم نیست همه چیز را صورتی کنید ، رنگ ها را دریابید که همه دنیایی از شگفتی هستند حتی اگر صورتی جزء خط قرمز های شماست سعی کنید از تکریب رنگ صورتی در کنار سفید ، خاکستری ، سبز آبی و سبز ملایم و … استفاده کنید ، گل گلی های معروف را فراموش نکنید ، مثلا میتوانید به جای نمد های ساده از نمد های گل گلی موجود در بازار کمک بگیرید یا اصلا اگر دستی در هنر بافتن حالا چه میل بافی چه قلاب بافی دارید خودتان دست به کار شوید و یک لباس رنگی رنگی زیبا روی قوطی پلاستیک یا فلزی ببافید و یک جامدادی بافت رومیزی داشته باشید . کلی ایده خلاقانه هست که اگر با ذوق و سلیقه دخترانه ترکیب شود عالی خواهد شد .


ساده ترین وسیله ایی که می توانید برای درست کردن جامدادی استفاده نمایید، رول دستمال توالت است. از این رول ها قبلا در ساخت کاردستی با کاغذ و مقوا نی استفاده می نمودیم، حال برای درست کردن جامدادی از چند رول استفاده کنید، آنها را کنار هم بچسبانید و روی آنها را تزیین یا نقاشی نمایید و به عنوان جامدادی روی میز تحریر استفاده نمایید.

از ظرف های شیشه ایی یا پلاستیکی سس، ترشی مربا و… نیز می توانید به عنوان جامدادی استفاده نمایید. برای این کار ابتدا آنها را بشویید و خشک کنید سپس شروع به رنگ آمیزی و نقاشی نمود و طرح دلخواه را ایجاد نمایید. بعد از خشک شدن رنگ از این ظرف ها می توانید به عنوان محلی برای قرار دادن مداد و خودکار استفاده نمایید.

حال به سراغ قوطی های فلزی رب و دیگر کنسروها بروید و بعد از تمیز کردن آنها با انواع وسایل تزیینی، این قوطی های ساده را به جامدادی های زیبایی تبدیل نمایید. توجه داشته باشید که این کار کاملا سلیقه ایی است و شما با هنر وو خلاقیت خود می توانید صاحب زیباترین جامدادی های دست ساز شوید.

برای درست کردن جامدادی رومیزی از بطری های پلاستیکی و یا هر گونه ظرف پلاستیکی و یکبار مصرف نیز می توان استفاده نمود و با تزیین آنها صاحب جامدادی زیبایی شد.

ساخت جامدادی عروسکی با وسایل دورریختنی

ابتدا باید بطری شامپو را از قسمت بالا برش زده و محل قرار دادن مداد ها را مشخص کنیم.با پلاستیکی که از قسمت برش زده ی بطری شامپو به دست می آید می توان دست های جامدادی عروسکی را برش زد و جسباند.در قسمت جلوی جامدادی بنا به سلیقه دهان و چشمان عروکس جامدادی را بچسبانید و در انتها با قرار دادن یک تکه چسب در قسمت پشت جامدادی ان را به دیوار بچسبانید. البته این جامدادی به صورت رومیزی هم قابل استفاده است.