ترفند های تمیز کردن کفش سفید

کفش‌های سفید، به‌ویژه کتانی‌های سفید، یکی از اجزای جذاب بسیاری از سبک‌های پوشش هستند. اما تمیز نگهداشتن و مهم‌تر از آن، چگونگی تمیز کردن کفش‌ سفید یکی از دغدغه‌های طرف‌داران این کفش‌هاست. برای تمیز کردن کفش‌ سفید راهکارهای متنوعی (از مایع سفید‌کننده گرفته تا خمیردندان و جوش شیرین) وجود دارد. اگر کفش‌های سفید شما مثل روز اول تمیز نیستند و شما در فکر خریدن کفش‌های نو هستید، بهتر است قبل از هزینه‌کردن و خریدن کفش‌های جدید، نگاهی به راهکارهای این مقاله برای تمیز کردن کفش سفید بیندازید. با صرف کمی وقت و حوصله، کفش‌های شما در تمیزی و سفیدی دست‌کمی از کفش‌های نو نخواهند داشت.

مواد لازم برای تمیز کردن کفش سفید

یکی از لوازم ضروری برای تمیز کردن کفش‌ سفید، یک مسواک قدیمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا لکه‌های سرسخت را ‏از بین ببرید. از مسواک برای تمیز کردن کفش‌ خود و بازگرداندن درخشش به آن استفاده کنید. کافی است چند قطره مایع ظرفشویی را در مقداری آب گرم حل کرده و با استفاده از مسواک، به تمیز کردن کفش خود بپردازید. پس از چند دقیقه متوجه ‏تفاوت چشمگیر وضعیت کفش‌های خود خواهید شد. اما اگر این روش برای تمیز کردن کفش سفید شما جواب نداد، نگران نباشد. ‏بسیاری از مواد خانگی، که در گوشه و کنار هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شوند، مانند جوش‌شیرین، سفید کننده، پودر بچه و یا حتی ‏خمیر دندان می‌توانند به شما کمک کند تا کفش‌های لکه دار خود را دوباره سفید کنید‎.

توصیه مهم: هرگز کفش‌های سفید و یا کفش‌های کتانی خود را در ماشین لباسشویی قرار ‏ندهید. انجام این کار می‌تواند لکه‌ها و تغییر رنگ کفش‌های سفید شما را بدتر کند. از همه مهم‌تر، قرار دادن کفش یا کتانی در ‏ماشین لباسشویی می‌تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی به بافت کفش شود. ممکن است پس از خارج کردن کفش‌های خود از ماشین ‏لباسشویی، متوجه پارگی، نخ‌های شل شده، و یا شکستگی در کفش‌هایتان چرمی یا پارچه‌ای خود شوید؛ خلاصه، ممکن است ‏کفش‌های شما هیچگاه به حالت قبلی بازنگردند، بنابراین توصیه ما این است که از انجام این کار صرف نظر کنید‎.

آیا استفاده از مایع سفیدکننده برای تمیز کردن کفش سفید مناسب است؟

پاسخ این سؤال مثبت است. اما باید بدانید که استفاده از مایع سفیدکننده بهترین راهکار برای تمیز کردن کفش سفید نیست. در صورت استفاده از سفیدکننده برای تمیز کردن کفش سفید باید آن را رقیق کنید. میزان سفیدکننده‌ای که باید برای تمیز کردن کفش سفید استفاده کنید بسته به جنس کفش متفاوت است. اکثر راهنماهای نگهداری از کفش توصیه می‌کنند که نسبت سفیدکننده به آب باید یک به پنج باشد. در صورت زیاده‌روی در استفاده از سفیدکننده، احتمال زردشدن کفش بیشتر می‌شود.

سفیدکننده‌های خانگی (سدیم هیدروکسید) خورنده و سمی محسوب نمی‌شوند، اما ممکن است تماس با آن‌ها موجب آسیب به چشم، ریه‌ها، دهان و پوست شود. پس حتما هنگام استفاده از سفیدکننده‌ها نکات ایمنی را رعایت کنید. از سفیدکننده در فضای باز و دارای تهویه مناسب استفاده کنید. احتیاط کنید که سفیدکننده با چشم‌ها و پوست تماس نداشته باشد.

روش‌های شستن و تمیز کردن کفش سفید

خوشبختانه، برای تمیز کردن کفش‌ سفید، لزوما به ابزارهای مخصوص یا پاک‌کننده ویژه کفش نیاز ندارید. می‌توانید از ‏کمی سرکه سفید، جوش‌شیرین، خمیر دندان و پاک‌کن جادویی، بسته به نوع کفش، برای تمیز کردن کفش‌ سفید ‏موردعلاقه خود استفاده کنید.

توصیه مهم: هرگز کفش‌های سفید و یا کفش‌های کتانی خود را در ماشین لباسشویی قرار ‏ندهید. انجام این کار می‌تواند لکه‌ها و تغییر رنگ کفش‌های سفید شما را بدتر کند. از همه مهم‌تر، قرار دادن کفش یا کتانی در ‏ماشین لباسشویی می‌تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی به بافت کفش شود. ممکن است پس از خارج کردن کفش‌های خود از ماشین ‏لباسشویی، متوجه پارگی، نخ‌های شل شده، و یا شکستگی در کفش‌هایتان چرمی یا پارچه‌ای خود شوید؛ خلاصه، ممکن است ‏کفش‌های شما هیچگاه به حالت قبلی بازنگردند، بنابراین توصیه ما این است که از انجام این کار صرف نظر کنید‎.

نحوه شستن کتانی سفید با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یکی از موادی است که بسیاری از کارهای خانه را ساده‌تر می‌کند. جوش‌شیرین آچارفرانسه تمیزکاری است و استفاده از آن یکی از ترفندهای خودکفایی در شست‌وشوی کفش‌های سفید در خانه به حساب می‌آید. برای محکم‌کاری به کمی سرکه سفید هم نیاز دارید.

برای تمیز کردن کفش‌های سفید، یک قاشق سوپ‌خوری آب گرم، یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سفید و یک قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین را باهم ترکیب کنید تا مخلوطی خمیرمانند به دست آید. با کمک مسواکی کهنه، این مخلوط را روی سطح کفش بمالید. برای گرفتن نتیجه بهتر، مسواک را با حرکات دایره‌وار روی کفش بکشید. بعد از اینکه تمام سطح کفش به مخلوط آغشته شد، کفش را به‌مدت چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. پس از خشک‌شدن کفش‌ها، آنها را بتکانید و یا با کمک مسواکی تمیز، ترکیب جوش‌شیرین و سرکه را ازروی کفش‌ها پاک کنید. به احتمال زیاد، بعد از این کار کفش‌هایتان تمیزتر خواهند شد.

خمیردندان

از خمیردندان سفید و مسواک استفاده کنید. با حرکات دایره‌وار خمیردندان را روی لکه‌های کفش بمالید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه به کمک یک حوله مرطوب سطح کفش را پاک کنید و در صورت نیاز این کار را چند بار دیگر تکرار کنید.

نحوه تمیز کردن کفش سفید در زمستان

پوشیدن کفش‌هایی به‌رنگ برف و قدم‌زدن روی برف‌های زمستانی، به‌خودی‌خود، تمیزی کفش‌های شما را تهدید نمی‌کند. اما نکته‌ای که شاید فراموش کرده‌اید این است که، در بسیاری از شهرها، برای کمک به ذوب‌شدن سریع‌تر برف‌ها، مسیرهای رفت‌و‌آمد را نمک‌پاشی می‌کنند. به احتمال زیاد، می‌دانید که لکه و شوره نمک یکی از بدشکل‌ترین لکه‌هاست. اگر کفشتان به لکه نمک دچار شد، می‌توانید به‌کمک تکه‌ای پارچه آغشته به مخلوط سرکه سفید و آب، لکه‌ها را پاک کنید.

ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن کفش سفید

  • از لاک ناخن سفید برای پوشاندن خراش‌ها و لکه‌های کوچک رنگی استفاده کنید.
  • از پاک‌کن‌های جادوی مخصوص کیف و کفش، پاک کننده مخصوص کفش یا یک پارچه آغشته به سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های موضعی کمک بگیرید.
  • برای تمیز کردن نقاط دور از دسترس کفش، از قلموی مخصوص کفش یا مسواک قدیمی استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن بند کفش، از چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم کمک بگیرید.
  • پس از پایان فرآیند تمیزکاری، کفش‌ها را با گلوله‌های کاغذی پر کرده و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا فرآیند خشک شدن تسریع شود.
  • کفش‌‌های سفید را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. تابش طولانی مدت نور خورشید می‌تواند منجر به زرد شدن الیاف کفش شما شود.
  • برای پاک کردن لکه‌های روغنی، از شامپوی رقیق‌شده در آب استفاده کنید.

راه‌های جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید

  • ​​​​​​​​ پیش از پوشیدن کفش‌های جدید، مقداری عایق ضد‌ آب بر روی کفش خود اسپری کنید تا جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید شما آسان‌تر شود. این فرآیند را هر چند هفته یک بار تکرار کنید. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن کفش سفید، از موادی استفاده کنید که با جنس کفش تناسب دارند. استفاده از پاک کننده‌های نامناسب می‌تواند به جای حفاظت از کفش به آن آسیب برساند. به طور کلی کرم مخصوص، لوسیون کفش و موم زنبور عسل (‏در صورتی که با استفاده از یک پارچه سفید تمیز، خشک و نرم بر روی سطح کفش مالش داده شوند) ‏برای نرم نگه داشتن و ضد آب کردن کفش‌های سفید چرمی مناسب هستند.
  • تحت هیچ شرایطی، برای تمیز کردن کفش سفید پارچه‌ ای خود، آن را در ماشین لباس‌شویی قرار ندهید.
  • در عوض، اگر علائم و لکه‌های ناخوشایندی بر روی کفش‌های سفید شما ظاهر شد، از یک پارچه تمیز آغشته به سرکه سفید برای تمیز کردن کفش سفید خود استفاده کنید.
  • برای لکه‌های سرسخت‌تر مثل روغن یا گریس، لکه‌ها را با استفاده از یک پارچه تمیز مرطوب که به مخلوط آب گرم و شامپو کودک آغشته شده است، تمیز کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌های سرسخت از روی کفش‌های سفید خود، می‌توانید از سفید کننده رقیق‌شده استفاده کنید (‏یک بخش سفید کننده با پنج بخش آب)‏. پس از پایان کار، کفش خود را با استفاده از آب گرم آبکشی کنید. استفاده از مایع سفید کننده رقیق نشده می‌تواند لکه‌های زرد رنگی بر روی کفش سفید شما به جای بگذارند.
  • برای دسترسی به نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از یک مسواک قدیمی آغشته به سرکه سفید یا محلول شامپو و آب استفاده کنید.
  • بعد از تمیز کردن کفش خود، برای کمک به جذب رطوبت اضافی و سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن، کفش‌ خود را با دستمال‌ کاغذی و یا پارچه خشک کهنه پر کنید.
  • کفش‌های سفید خود را در فضای باز و به دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید.
  • برای تمیز کردن بند کفش‌های خود، ان‌ها را در یک کیسه لباس زیر یا روبالشتی قرار داده و در با استفاده چرخه شستشوی داغ ماشین لباسشویی، سفیدی را به آن‌ها بازگردانید.
  • اگر کفش‌های ورزشی خود را بدون جوراب می‌پوشید، می‌توانید هر شب مقداری جوش‌شیرین درون کفش خود بپاشید تا هرگونه بوی نامطبوع را به خود جذب کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد