تفکر خلاق در کودکان: بهترین روش ها برای تقویت خلاقیت کودکان

چگونه می توانیم تفکر خلاق را در کودکان تقویت کنیم؟ برخی از والدین با تصور اینکه موفقیت کودک در گرو مهارت او در خواندن و نوشتن است از اهمیت و نقش کلیدی خلاقیت و تفکر خلاق در زندگی و موفقیت او غافل می شوند. در دنیای امروزی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، والدین وظیفه دارند به کودکان بیاموزند که خلاقانه فکر کنند چرا که تفکر خلاق تاثیر بسزایی در آینده آن ها دارد. با ما همراه باشید تا روش هایی را برای تقویت این مهارت در کودکان معرفی کنیم.

تفکر خلاق چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

تفکر خلاق توانایی ارائه روش و ایده های جدید است. این مهارت باعث می شود تا برای هر مسئله ای راه حل های نوین و متفاوتی پیدا کنیم. همانطور که گفتیم این مهارت می تواند نقش مهمی را در زندگی کودکان ایفا کند. تفکر خلاق به آن ها  کمک می کند تا موضوعات مختلف را به خوبی بیاموزند و اشتیاقشان برای یادگیری بیشتر شود و به رشد فکری برسند. اکثر مدارس و مهدکودک ها وقت خود را صرف آموزش مهارت های شناختی و سواد آموزی و رفتار اجتماعی می کنند، از این رو فرصتی برای شکوفایی و تقویت تفکر خلاق نمی ماند و اهمیت و نقش آن نادیده گرفته می شود. به صورت کلی وقتی صحبت از خلاقیت می شود، ممکن است تعاریف متفاوتی وجود داشته باشد اما همگی آنها بر کنار گذاشتن ایده های قدیمی، ایجاد ارتباطات جدید، گسترش دانش و خلق ایده های جدید تاکید دارند.

تفکر خلاق در کودکان چطور پرورش مییابد؟ 

از آنجایی که تقریباً در هر کاری که انجام می دهیم، خلاقیت کلید موفقیت محسوب می شود پس لازم است چنین تفکری در کودکان از سنین کمتر پرورش یابد. خلاقیت به بیان هنری و موسیقایی محدود نمی شود و برای هوش علمی، ریاضی، زبانی، جسمانی حرکتی، فضایی، طبیعت گرایانه و حتی اجتماعی و هوش هیجانی ضروری است. اما سوالی که برای والدین مطرح می شود اینست که چگونه این مهارت را در کودکان خود تقویت کنیم؟ در ادامه چند راه آسان برای پرورش تفکر خلاق در کودکان بیان کرده ایم: 

1) از کودکان سوال بپرسید: یکی از راه های کلیدی برای رشد خلاقیت و تفکر خلاق در کودک، فعال سازی حس کنجکاوی اوست. اگر بتوانید فرزندانتان را وادار کنید تا درباره دنیا و نحوه کارکرد آن سؤال بپرسند، به احتمال زیاد پاسخ‌های منحصر به ‌فرد خود را خواهند داد. توضیح چنین چیزهایی به آنها کمک می کند که کنجکاو شوند و مهارت های تخیل آنها تقویت شود.

2) به انجام فعالیت های هنری بپردازید: نقاشی، نقاشی با گواش و انگشت و گل بازی از جمله فعالیت های هنریست که می تواند به افزایش خلاقیت کودکان کمک کند. در واقع این فعالیت ها سبب می شود تا قدرت مشاهده و دقت آن ها بهبود یابد و به دنبال آن تفکری خلاق در کودک شکل گیرد. به عنوان مثال زمانی که کودک انگشتان خود را  در رنگ آبی فرو می برد و روی کاغذ می کشد و پس از آن به سراغ رنگ زرد می رود و روی رنگ آبی می کشد متوجه می شود که ترکیب این دو رنگ، رنگی جدید پدید می آورد. این موضوع باعث می شود تا او تلاش کند تا رنگ های جدیدی بسازد. 

3) کودکان را به مطالعه دعوت کنید: زمان های مشاهده تلویزیون را برای کودکان خود محدود کنید تا فضایی برای سرگرمی‌های خلاقانه مانند مطالعه ایجاد کنید، این کار فعالیت فکری را بیشتر کرده و به نوبه خود خلاقیت را تقویت می‌کند. مطالعه می تواند به درک و قدرت بیان کودکان کمک کند و تفکر خلاق را در آن ها پرورش دهد و سبب افزایش تمرکز آن ها برای یادگیری موضوعات جدید شود. با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر آن در نگرش کودک، والدین باید در تهیه کتاب و مجله کودک دقت نمایند.

4) به کودک زمان و مکان آزاد بدهید: درست است که باید برای تقویت یک مهارت باید با برنامه پیش رفت اما گاهی لازم است فضایی را برای کودکان فراهم آورید تا بتوانند آزادانه از تفکر خلاق خود استفاده کنند. اجازه دهید آنها چند ساعت بیکار را در خانه بدون هیچ گونه فعالیت برنامه ریزی شده ای بگذرانند تا کودک بتواند بی هدف در اطراف پرسه بزند و در هر کاری که انجام می دهد تخیل خود را بیدار کند و به آن پر و بال بدهد.  

5) از پاداش دادن به کودکان بخاطر خلاقیتشان پرهیز کنید: دادن انگیزه به فرزندان خود برای انجام هر گونه فعالیت خلاقانه می تواند مانع از این روند شود و در نتیجه کیفیت و انعطاف پذیری افکار آنها را کاهش می دهد. بنابراین، به فرزندان خود اجازه دهید تا بر فعالیت های خلاقانه ای که ذاتاً برای انجام آن انگیزه دارند، تسلط پیدا کنند، نه اینکه آنها را با پاداش و انگیزه برای همان کار تشویق کنید.

6) روش های حل مسئله را به آن ها بیاموزید: چه یک مسئله ریاضی باشد یا یک مشکل عاطفی که آنها در زندگی واقعی با آن روبرو هستند، به عنوان والدین، باید به فرزندان خود بفهمانید که راه های متعددی برای حل یک مسئله وجود دارد و همچنین دیدگاه های متفاوتی برای نگاه کردن به همه چیز وجود دارد.

انجام بازی راهی برای تقویت و پرورش تفکر خلاقیت در کودکان 

بازی با ماکارانی: این بازی برای کودکان گروه سنی 3 تا 6 سال مناسب است و قاعده خاصی ندارد و والدین تنها باید مقدار ماکارانی در اختیار کودکان قرار دهند و از آن ها بخواهند که اشکال جدیدی خلق کنند.

نگه داری از تخم مرغ ها: یکی دیگر از بازی هایی که به خلاقیت کودک کمک می کند حفظ تخم مرغ هاست. این بازی ممکن است کمی کثیف کاری داشته باشد. نحوه انجام این به این صورت است که کودکان باید سعی کنند تخم مرغ ها را با روش های مدنظرشان به نقطه ای دیگر ببرند بدون آن که تخم مرغ بشکند.

ساخت کرم مرطوب کننده در خانه

کرم مرطوب‌کننده یکی از مهم‌ترین کرم‌های مراقبت از پوست است. منتها متأسفانه کرم‌های مرطوب‌کننده مرغوب و باکیفیت تقریبا گران‌اند و نمی‌توان با خیال راحت این نوع کرم‌ها را در حد نیاز پوست خرید. ساخت کرم مرطوب کننده خانگی اصلا سخت نیست. می‌توان آنها را با استفاده از موادی که تقریبا در هر خانه‌ای وجود دارد ساخت.

کرم مرطوب کننده  با روغن نارگیل و ژل آلوئه ورا

برای تهیه این لوسیون تنها کافیست روغن جامد نارگیل را با ژل آلوئه ورا هم بزنید و از آن به عنوان لوسیونی مرطوب کننده استفاده کنید. در مقایسه با روغن نارگیل ساده، این لوسیون بر روی پوست بسیار سبک خواهد بود.

موادلازم برای تهیه کرم مرطوب کننده آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا تازه
روغن خالص نارگیل
روغن گیاهی معطر مثل روغن اسطوخودوس یا روغن نعناع( اختیاری)
کاسه برای مخلوط کردن
پیمانه و قاشق اندازه گیری
مخلوط کن یا میکسر
همزن دستی یا برقی
ظرف مناسبی برای نگهداری لوسیون

مراحل تهیه:
یک برگ کوچک آلوئه ورا را برداشته و با قاشق ژل داخل آن را خالی کنید و درون مخلوط کن بریزید و با دور تند چند دقیقه اجازه دهید تا به خوبی یکدست شود.نصف پیمانه روغن نارگیل جامد خالص را درون کاسه جداگانه ای بریزید. (طرز تهیه روغن نارگیل خانگی خالص این پست را بخوانید. )
آلوئه ورای همزده و یکدست شده را به روغن نارگیل اضافه کنید. با استفاده از یک همزن دستی یا برقی این دو را به مدت 5 تا 10 دقیقه یا تا وقتی که مخلوطی نرم و پفی و با غلظتی شبیه به خامه حاصل شد، هم بزنید.
بطور دلخواه چند قطره روغن گیاهی معطر مثل روغن نعناع را به مخلوط هم زده شده بیافزایید و دوباره هم بزنید. در انتها لوسیون نارگیل آماده شده را درون ظرف مناسبی مثل ظرف قدیمی و تمیز یک کرم یا لوسیون ریخته و آن را در یخچال نگهداری کنید. این لوسیون برای چندین هفته قابل نگهداری می باشد.
می توانید این لوسیون را مانند لوسیون ها و کرم های دیگر برای پوست تمام نقاط بدن استفاده کنید. برای افزایش میزان تاثیر این لوسیون، سعی کنید همیشه بعد از حمام، زمانی که پوست بدنتان کمی مرطوب است از این لوسیون استفاده کنید تا رطوبت را در پوستتان ماندگار کنید. این لوسیون همچنین یک پاک کننده آرایش بسیار خوب به شمار می رود.

طرز ساخت کرم مرطوب‌کننده‌ خانگی روغن فندق برای پوست‌های مختلط

برخی مناطق پوست ممکن است خشک و برخی دیگر چرب باشد. برای چنین پوستی، کرم روغن فندق مناسب است. وقتی از روغن‌های طبیعی استفاده کنید، پس از مدتی پوست شروع به تولید رطوبت می‌کند. روغن فندق مرطوب‌کننده پوست است و روغن آووکادو تولید کولاژن را تحریک می‌کند. روغن کنجد و جوجوبا هم باکتری‌ها را از سطح پوست دور می‌کنند.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن فندق؛
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن آووکادو،
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد (یا روغن جوجوبا).

روش تهیه

  1. تمام روغن‌ها را درون بطری قطره‌چکان بریزید و درِ آن را محکم ببندید؛
  2. بطری را آن‌قدر تکان دهید تا روغن‌ها با یکدیگر مخلوط شوند.

به همین سادگی کرم مرطوب‌کننده‌تان آماده شد. البته این کرم فقط برای ۱۲ بار استفاده کفایت می‌کند. اگر از این نوع مرطوب‌کننده بیشتر می‌خواهید، می‌توانید مواد مورداستفاده را ۲ برابر کنید. موقع استفاده از این مرطوب‌کننده، فقط ۱ یا ۲ قطره از آن را روی پوست صورت بریزید و به‌آرامی محل را ماساژ دهید تا روغن‌ها کار خودشان را انجام دهند. در ضمن، بهتر است از این کرم شب‌ها استفاده شود. موقع آرایش هم باید صورتتان را از این روغن‌ها پاک کنید.

طرز تهیه مرطوب کننده با لیمو 

مواد لازم :
2 قاشق غذاخوری ماست، یک ونیم قاشق چای خوری عسل، نصف لیموترش، یک سفیده تخم مرغ
روش تهیه :
آب لیموترش را بگیرید، سپس سفیده تخم مرغ را آنقدر بزنید تا کاملا پف کند، حالا تمام این مواد را به خوبی مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید که به شکل کرم در بیاید، سپس این کرم را به صورت و گردن تان بمالید و حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم صورت تان را بشویید.
 

طرز تهیه مرطوب کننده پوست بدن

مواد و وسایل لازم
دو قابلمه که بتوان آنها را روی هم گذاشت (برای ایجاد حرارت بن ماری)
017 گرم روغن مایع (زیتون، بادام، جوجوبا)
85 گرم روغن جامد (روغن نارگیل، کره کاکائو یا کره روغن درخت قلم)
طرز تهیه:
مقداری آب را روی حرارت متوسط در یکی از قابلمه ها گرم کنید. در قابلمه دوم که آن را روی قابلمه اول قرار داده اید روغن های مایع و جامد را با موم رنده شده مخلوط کنید. مواد را هم بزنید تا همه ذوب شوند و با هم ترکیب شوند. اطمینان حاصل کنید که آب در تماس با قابلمه بالایی نباشد چون مخلوط تان بیش از حد گرم می شود.
 قابلمه بالایی را بردارید و اجازه دهید محتویات آن خنک شود و حدوداً به دمای بدن برسد. مرتب آن را هم بزنید تا صاف و یکدست شود. از یک دماسنج استفاده کنید تا ببینید کی دمای آن بین 95 تا 100 درجه است.تا زمانی که مخلوط روغن ها سرد شود، آب مقطر را گرم کنید تا به دمای بدن برسد.
 آب مقطر گرم را در یک کاسه بریزید، سپس از یک مخلوط کن استفاده کنید و در حالی که به آرامی مخلوط روغن ها را داخل آب مقطر می ریزید، آن را هم بزنید. بعد از چند دقیقه مخلوط کردن، آب و روغن باید به حالت پایداری در بیایند و ظاهر مخلوط باید شبیه لوسیون شود. اگر به نظر می رسد دلمه بسته اند، قابلمه را مجدداً روی قابلمه پر آب قرار دهید تا چند درجه گرم شود و مخلوط کردن را ادامه دهید.
 بعد از اینکه مخلوط شبیه لوسیون شد، اسانس مورد نظرتان را به آن اضافه کنید. هر دفعه چند قطره اضافه کنید و هم بزنید تا به میزانی که می خواهید معطر شود.
لوسیون را در یک ظرف دردار تمیز بریزید و در مکانی خنک و تاریک نگه دارید.

طرز ساخت کرم مرطوب کننده خانگی برای پوست خشک صورت و بدن

اسانس‌های به‌کاررفته در این کرم مرطوب‌کننده از سلول‌های پوست به‌خوبی مراقبت می‌کنند. آنها ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده دارند و عفونت‌های پوستی را درمان می‌کنند و جلوی آسیب‌‌دیدن پوست ناشی از خشکی بیش‌ازحد را می‌گیرند. شی‌باتر و روغن بادام هم پوست را مرطوب و جوان نگه می‌دارند.

مواد لازم

  • ۱٫۲ فنجان شی‌باتر؛
  • ۵ قطره اسانس رزماری؛
  • ۳ قطره اسانس تخم هویج؛
  • ۳ قطره اسانس درخت چای؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام؛
  • ۱۰ قطره اسانس اسطوخدوس.

روش تهیه

  1. شی‌باتر را در ظرفی روی حرارت ذوب کنید و ظرف را از روی حرارت بردارید و سپس روغن بادام را به آن بیفزایید؛
  2. صبر کنید تا مخلوط خنک و سفت شود. سپس اسانس‌ها را به آن اضافه کنید؛
  3. مخلوط را خوب هم بزنید یا با استفاده از مخلوط‌کن به‌مدت چند ثانیه مواد را باهم ترکیب کنید؛
  4. اکنون کرم آماده‌شده را درون ظرفی شیشه‌ای بریزید و آن را در دمای اتاق نگهدارید.

کرم آماده‌شده را روی صورت و بدن بمالید و کاملا ماساژ دهید.

طرز تهیه مرطوب کننده لب گیاهی و طبیعی

مواد لازم :
موم عسل، روغن نارگیل، اسانس های معطر، یک کپسول ویتامین E و عسل
روش تهیه :
استفاده از این مرطوب کننده می تواند باعث براق شدن لب های شما شود و رطوبت مورد نیاز آنها را نیز تامین کند. در یک کاسه کوچک یک قاشق غذاخوری موم عسل بریزید و سپس مواد درون یک کپسول ویتامین E و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و ابتدا حدود 25 تا 30 ثانیه در مایکروفر حرارت دهید تا ذوب شود، اگر در این مدت ذوب نشد می توانید یک بار دیگر 25 تا 30 ثانیه درون مایکروفر بگذارید، بعد از ذوب و یکدست شدن این مخلوط 2 قطره از اسانس مورد علاقه تان مثل اسانس نعناع یا لیموی ترش یا اسطوخودوس را به آن اضافه کنید و در نهایت یک قاشق غذاخوری هم عسل افزوده و خوب مخلوط را به هم بزنید تا کاملا خنک شود. حالا مرطوب کننده شما آماده است و می توانید در یک ظرف دربسته آن را نگهداری کنید.